Ahad, 26 Oktober 2008

Kesinambungan Kisah YB J /Episod 1


Sehening pagi,setelah kedua - dua mayat itu dpun dibawa ke hospital.....bunyi stretcher menggelonsor di korridor hospital itu.kedua - dua mayat itu pun dibawa itu pun kebilik Rawatan kecemasan......dalam ketika memeriksa nadi kedua - dua mayat di pastikan YB J telah pun tidak bernyawa....tapi tiba - tiba.......



Doktor !!!!! ; suara nurse bergema,Doktor ! Doktor budak ni masih bernyawa lagi ",baik kita selamatkan dia sebelum terlambat....maka dua renjatan elektrik di hujamkan ke dada anak muda itu.....mujur nyawa nya masih selamat......tetapi diluar sana anak muda itu telah dilabelkan sebagai penganas,tempatnya hanyalah di penjara.


Namun dalam pada itu anak muda mampu tersenyum....kononnya kerana dia berjaya menyelamatkan agama,nusa dan bangsa....

Di pagi yang hening disebuah kawasan perkuburan kristian uapacara pengebumian mendiang YB J dijalankan dalam suasana hiba dengan sanak - keluarga meratap - tangis permergian YB J,tak kurang pula para penyokong yang datang untuk memberikan penghormatan yang terakhir....


Tapi nun jauh di sana sekumpulan pemimpin tegak berdiri.....salah satu darinya adalah Mr.Roberts atau sebelum ini lebih di kenali sebagai YB R yang mana dua penggal yang lalu dia kalah berturut - turut kepada YB J..."Heh.... kali ini aku nak rampas semula kerusi aku",bisik Mr.R...kerana Parti P.O.C pimpinannya di tolak oleh rakyat.....kerana segala penyelewengan kuasa yang telah di lakukan oleh Mr.R telah terbongkar dan ketahui oleh Rakyat Parlimen sepohon beringin....Dia telah bersengkongkol dengan pemimpin dari Parti P.O.M...merompak hak rakyat....tambahan pula pada tahun 1978 dulu dia pernah bersubahat dengan Menteri L dalam mencabar hak - hak dan ketuanan Melayu...tapi hairan dia masih lagi mahu merampas kerusi mendiang YB J.....

"bolehkah kau cabar kedudukan mendiang YB J tu Bert",lamunan Mr.R di sapa oleh YB K. Dari pemimpin Parti P.O.M.

"kalau tak cuba tak tau",balas Mr.R....Kelihatan YB K. hanya tertawa kecil mendengar jawapan Mr.R kerana dia pasti sudah tahu jawapan ...."Iye ke Mr.R kau tu dah ada banyak kes macam mana orang nak pilih kau lagi....cari je la orang lain", kata YB K.

"Awak merendah - rendahkan keupayaan saya yang berhormat",kata Mr.R dengan lembut...

YB K. ketawa dengan lebih kuat lagi....."ha...ha...ha...Mr.R kalau kau boleh jadi macam aku lainlah.....lihatlah bagai mana aku cuci otak Budak tu sampai dia percaya,sampai dia taksub dengan aku dan pemimpin - peminpin P.O.M dan kau tengok aku dah berjaya kekalkan kuasa aku dengan kematian J malah aku boleh dapat kan kerusi pohon beringin tu semula pada P.O.C",kata YB K. dengan megah...



Tanpa di sedari perbualan mereka di dengari oleh seseorang,susuk tubuh ini pernah berkerja sebagai pemandu YB J....lelaki itu berada tidak jauh dari situ...dan berlalu pergi.



Di sebuah pasar borong suri - suri rumah kelihatan sibuk membeli sayur untuk dimasak di hidangkan buat anak dan suami topik perbualan dipasar itu tak lain tak bukan semuanya berkisar tentang Kematian YB J......Makcik Senah yang dari tadi sedang memilih sayur terkedip - kedip matanya mendengar celoteh rakannya yang juga sedang memilih sayur dan ikan...

Eh.....Senah ko tau ke YB Josephine dah meningal mati kena tembak",kata makcik minah

makcik Senah berhenti memilih ikan ..dan berpusing kearah rakannya itu,

"betul ke Nah??? Ish...betul - betul tak berhati - perut betul pembunuh dia tu...",balas makcik Senah....

"memang patut pun dia mati,dia cabar hak kita orang melayu ni",celah mak tungkik yang mana adalah orang penting dalam pergerakkan Wanita P.O.M.

Cabar hak orang melayu????hak orang Melayu yang mana dia cabar tuu??",tanya mak cik Senah...

Eh....YB Cina tu pertikaikan nama jalan dalam bahasa Jawi....katanya tak berjiwa Malaysia lah kononnya tu",jelas Mak Tungkik....

"nama Jalan yang kat mana tu Mak tungkik?......",tanya Makcik Minah........................

"alah.............nama jalan kat Bukit Bulan tu",jelas mak tungkik.................."Err....Tungkik aku nak tanya sikit boleh?..."'tanya makcik senah...Apa dia Senah??? ......Ko tu tau ker baca bahasa jawi?? Aaa!!!emmm.....ehhh....errr!!! tak tau la.......
"Abis tu yang kau sibuk - sibuk pertikaikan bahasa Jawi tu apasal?...kalau ko sendiri tak tau membaca dalam bahasa Jawi",balas Makcik Senah..



Tersipu - sipu malu nampaknya Mak Tungkik apa bila paku buah keras di pulang semula

"Tapi YB Cina Tu Anti - Islam",jerkah Mak tungkik ...MakCik senah berpaling sekali lagi dan menghadap Mak Tungkik.........."


"siapa sebenarnya Anti - Islam Tungkik???bagi tau aku siapa sebenarnya Anti - Islam ??",Balas Makcik Senah....nampaknya kali ini pelanggan - pelanggan didalam pasar cuba memberikan perhatian apa saja yang cuba yangt di perkatakan oleh Makcik Senah...


"Kau Lupa ke Tungkik?? kau Lupa ke siapa yang hentikan Bantuan Pada sekolah agama di desa kita ni?kau lupa kerr siapa yang menuduh ustaz dan ustazah yang mengajar agama dengan tuduhan yang bukan - bukan....kau lupa kerr Tungkik???.....haaaa kau lupa ke?? Siapa yang roboh dan usir penduduk - penduduk kampung Gerbang Jaya tu yang tak ubah macam anjing....siapa tungkik siapa bagi tahu aku??......sudah lah tu mereka gunakan polis simpanan persekutuan dan polis cawangan Khas untuk menyepak terajang kanak - kanak dan orang tua macam kita kerana nak pertahankan Rumah tempat tinggal mereka.....Kau lupa ke tungkik siapa yang bunuh Ustaz Berahim yang mengajar agama di desa kita ini kira - kira 10 tahun dulu dan cederakan orang - orang kampung dengan senjata api dengan alasan surau tempat ustaz berahim mengajar agama tu adalah kem komunis astafirullah halazzim......",ighstifar panjang Mak cik senah menghabiskan hujah - hujah nya....



Namun pun begitu Mak tungkik menjuih kan muncung bibir sebagai tanda protes..........



"jangan kau butakan mata hati kau Tungkik,dulu masa rumah kita hampir - hampir nak dirobohkan oleh Majlis Daerah atas dasar pembangunan siapa yang kah yang berada di Barisan depan membuat Benteng manusia untuk menghalang jentolak dari merobohkan rumah kita?bukan kah Mendiang YB juga",tegas Makcik Senah........



Tapi YB cina Tu anti-melayu",beritahu Mak tungkik......"siapa sebenarnya yang cabar hak - hak dan ketuanan Melayu...bukankah orang melayu dan pemimpin melayu kita dari P.O.M itu sendiri...mereka juga tukarkan Bahasa Melayu dalam Subjek Sains dan Matematik....mereka juga yang bersengkongkol dengan Pemimpin dari Parti P.O.C untuk rampas tanah - tanah Melayu......ini yang kau kata Ketuanan melayu,kalau begini sikap kau Tungkik,kau semata - mata dipergunakan oleh pemimpin - pemimpin orang melayu kita.....dan anak - anak melayu dan generasi melayu kita akan terus merempat...Huh..", seraya berkata Makcik senah Meninggalkan Mak tungkik keseorangan......dalam beberapa minit kemudian mak minah menuruti langkah makcik senah...dan suasana di pasar borong itu kembali seperti sedia kala...









Bersambung Ke Episod 2









2 ulasan:

ladymariah berkata...

very good. VERY!!!

checkmate berkata...

WHY VERY GOOD?