Isnin, 20 Julai 2009

Nizar tak melanggari apa - apa batas dalam islam

Dari celah mana yang di katakan ini adalah Perbuatan yang menyalahi agama?



Mengulas tentag kenyataan orang yang terlebih pandai atau terlampau pandai lagi melebihi Ustaz Yusuf Qardhawi atau atau ulama - ulama dalam Malaysia,Tapi yang peliknya Pensyarah Jabatan Fiqh dan Usul Fiqh UIA ini merasakan ia sesuatu yang haram atau di merasakan yang haram itu hanya pemimpin - pemimpin dari Parti Pembangkaag sahaja,baik lah walaupun aku ni pun tak terlalu pandai untuk mengkaji hukum - hakam dalam isla tapi haruslah kita kaji dari sudut "check and Balancenya" mengapa Hanya Nizar memegang lilin sahaja dituduh melampaui batas budaya islam tapi bagaimana dengan pemimpin dan ketua - ketua geng - geng algojo UMNO yang kononnya mengaku islam tapi melakukan perbuatan bertafakur didepan patung di tugu negara atau yang lebih tepat lagi ia lebih kepada perbuatan menyembah berhala...
Kenapa hal seperti ini tak dikritik dan mengapa Nizar yang menjadi Sasaran?

siapakah Pensyarah Jabatan Fiqh dan Usul Fiqh UIA,Prof Datuk Dr mahmood Zuhdi Ab Majid... adakah statement itu atas dasar ILMU atau KEPENTINGAN POLITIK.. dan siapakah pulak Timb Mufti Kedah.. Adakah ianya jugak bercakap atas dasar ILMU dan dasar POLITIK... jadi di manakah nas - nas yang perlu di ketengahkan,apa maslahahnya,di mana dalil naqi dan dalil aqlinya,ini semu cukup meragukan.

Tapi Kenyataannya iaitu;

"Kita bimbang soal haram atau halal diketepikan semata-mata mahu mengejar kepentingan politik parti tertentu didalam negara ini"

Persoalannya di sini di mana halalnya atau di mana haramnya? pemimpin UMNO yang terang - terang merasuah pengundi di Manek Urai dan merasuah Perwakilan dalam Perhimpunan Agung UMNO sehingga di tangkap oleh lembaga displin tak ada pulak pensyarah dari jabatan Fiqh atau Usulludin dari mana - mana Universiti nak kritik atau ulas tindakan mereka dari mana sudut halal - haramnya?

Persoalannya yang paling kritis nak di persoalkan ialah baru semalam Menteri Pertahanan Zahid Hamidi telah mengunjungi PM dan Menteri Israel Ehud Barak tak ada pulak di persoalkan di mana halal - haramnya ?

Tetapi Nizar hanya memegang Lilin untuk memperingati akan kematian Mendiang Beng Hock yang di zalimi sudah di kritik melampaui batas - batas islam,jadi bagaimanakah dengan perbuatan Rasulullah S.A.W yang memberikan penghormatan terakhir ke atas Jenazah seorang pemimpin bukan islam tak di pertikaikan pula halal - haramnya oleh Para Sahabat mahupun Para Cerdik Pandai islam yang ada pada hari ini?

Di sini jua saya pertikaikan mengapa Prof. Cerdik pandai ini tak pertikaikan perbuatan Memegang lilin dan Colok bagi kepada penganut Islam di negara China. Sebab itulah jika kita berkunjung dimana-mana masjid di China kita pasti akan dapat membeli colok yang dijual dimasjid.

Dan tak ada Mana - mana ustaz atau Mufti pun nak menegur perbuatan kumpulan Imam dan Persatuan Islam serta AJK Masjid berbaris masuk ke dalam mesjid dengan memegang colok Semasa sembahyang hari raya puasa atau haji yang dinyalakan sambil mengalunkan takbir hari raya, dan sebelum melangkah masuh ke dewan sembahyang colok itu ditinggalkan diluar Masjid.

Tapi bagaimana dengan beberapa pemimpin Tertinggi UMNO yang kononnya mengaku beragama islam tapi menjemput beberapa bomoh dan dukun untuk melakukan upacara ritual memuang sial ketika memasuki sesebuah dewan atau pejabat Politik yang mereka Rasmi kan daan ini benar - benar berlaku dan terjadi.

Jadi disini apa yang tepat sekali kenyataan dari Pensyarah Jabatan Fiqh dan Usul Fiqh UIA Hanya lebih kepada Bodek dan Ampu kerana dia hanya mampu mengkritik pemimpin Pakatan yang cuma melakukan hal yang tidak keterlaluan dari segi amalan Islam berbanding pemimpin UMNO yang mengunjungi dan melakukan perbincangan tertutup dengan musuh - musuh islam seperti Israel.

SAMA JUGAK MACAM SI PARPU KARI DENGAN GOMO DIORANG PUN SEANGKATAN LA TUH !!!

4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

klu xpndi dlm agama jngn nk cuba ulas tentang agama islam..ingt jngn nk bermain ngan agama islam...kaji dulu sebelum membuat ulasan tentang ape yg saudara tulis....

LeeSlimShady berkata...

Aku ada Kajian Aku ada Rujukan,bukan masalah pandai tak pandai tapi sebab aku ada kajian dan rujukan dari 4 Mazhab dan Al-quran ,hadith
sebab itu aku Yakin dengan apa yang aku tulis.......

Jali berkata...

Salam Lee..menurut Timb.Mufti Kedah,Syeikh Marwazi Dziyaddin ketika diminta mengulas dalam kes ni mengatakan'lilin bukannya alat keagamaan.Majlis memperingati yang diadakan itu pun tiada unsur unsur keagamaan.Oleh itu tidak salah sekiranya rakan rakan islam turut hadir memberi sokongan atau penghormatan terakhir.Perhimpunan itu juga adalah berlandaskan fahaman politik bukannya keagamaan.Mereka yg hadir juga tdk membuat sesuatu yg merujuk kpd perbuatan keagamaan.Jika sekadar berdiri bersama sama lilin,tdk mengapa,katanya.
Memang puak puak umno ni sengaja menjadikanya isu besar utk menyerang peribadi DS Nizar.Kononnya merekalah pejuang islam.Ianya bergantung kpd niat sebenarnya.Kalau orang india mengkalungkan bunga dilehernya pun aku rasa dicanangkan yg si Nizar ni dah menyimpang dari Islam.Puak2 umno ni yg terang terangan mempersendakan agama sebenarnya.

LeeSlimShady berkata...

tu yang aku tak paham dengan mangkuk - mangkuk ayun ? Terlalu banggang sangat