Jumaat, 11 September 2009

BAGAN PINANG : Negeri Sembilan akan Dapat MB baru



Dalam politik macam-macam boleh berlaku. Dulu kawan kini lawan. Dulu lawan kini kawan. Dulu UMNO kini PAS. Dulu PAS kini UMNO.

Politik di Negeri Sembilan mutakhir ini menarik perhatian orang Melayu seluruh dunia.

Ramai akar umbi ahli UMNO di Negeri Sembilan mengharapkan Tan Sri Isa Samad kembali menerajui politik di Negeri Sembilan. Mereka kata Tan Sri Isa Samad , gaya politik orang kampung, mudah untuk berjumpa. Berlainan dengan Dato Seri Mohamad Hasan , gaya politik orang korporat , sukar untuk buat temu janji.

[7424_125567404716_620869716_2275316_4101452_n.jpg]



Ada orang kata kalau Tan Sri Isa Samad bertanding di Bagan Pinang dan menang , mudah untuk menyingkirkan Mohamad Hasan dari kerusi Menteri Besar.

Undi tidak percaya dalam Sidang Dewan Undangan Negeri dari 4 ADUN BN , 10 ADUN DAP , 4 ADUN PKR dan 1 ADUN PAS sudah cukup untuk Negeri Sembilan mendapat seorang Menteri Besar yang baru.

Tidak semestinya Menteri Besar tersebut Tan Sri Isa Samad sendiri , asalkan ianya dipersetujui oleh majoriti ADUN.

Salah seorang calon yang dinamakan oleh PAS untuk bertanding di Bagan Pinang ialah Ustaz Kassim Tahir yang sebelum ini memang rapat dengan Tan Sri Isa Samad. Agak-agak apa yang dibincangkan oleh Ustaz Kassim dan Tan Sri Isa Samad dalam gambar di atas.


Siapakah calon yang paling ideal untuk bertanding di Bagan Pinang?


Calon yang paling tepat dan ideal untuk bertanding di kawasan tersebut ialah Ust Hj Kasim bin Tahir bekas Ketua Dewan Ulama PAS Negeri Sembilan. Ini kerana Ust Hj Kasim bin Tahir adalah orang tempatan, beliau lama tinggal di Port Dickson, mempunyai ramai kenalan dan saudara mara di sana. beliau juga mempunyai sekolah Tahfiz di Bagan Pinang yang di selia oleh Ust Hasan Alias al-Hafiz (Bekas calon dalam pilihanraya 2004). Beliau juga pernah mengajar di kem askar Port Dickson.

Walaupun Ust Hj Kasim bin Tahir sekarang tinggal di Desa Permai Sikamat Seremban, namun kawasan Bagan Pinang dan daerah Port Dickson sentiasa berada dalam ingatannya.

Pernah dijemput menyampaikan tazkirah Ramadhan di Surau Taman Jujur dua tahun lepas, namun beliau menolak kerana masanya sudah penuh menghadiri jemputan berbuka puasa dan tazkirah Ramadhan yang sebahagian besarnya di Port Dickson.

Tanyalah jemaah-jemaah masjid dan surau di sekitar Port Dickson, semua mengenali Ust Hj Kasim bin Tahir. Malah bekas Menteri Besar Tan Sri Isa Samad (juga orang Bagan Pinang) amat rapat dengan beliau sehingga menjadikan beliau sebagai pengkuliah tetap di kediaman Menteri Besar satu ketika dahulu.

Namun semenjak kes pemecatan bekas Timbalan Perdana Menteri Dato' Seri Anwar Ibrahim, nama Ust Hj Kasim bin Tahir seolah-olah hilang dalam ingatan Tan Sri Isa Samad.


Manakala pada hari ini ketua algojo United Malays National Organisation N.Sembilan Ahmad Maslan pula dengan bangangnya memberikan komentar bodoh yang mana Pakatan Rakyat akan menggunakan kes penggantungan keahlian Tan Sri Isa Samad dari geng algojo sebagai bahan kempen kerana mangkuk ni mendakwa kes penggantungan keahlian itu hanya masalah peribadi,adakah itu masalah peribadi? sedangkan kes itu terang - terangan bersangkut - paut dengan politik,agaknya mana beruk afrika ni dapat degree dapat jadi ketua algojo?adakah mangkuk ni dah kecut perut? yang mana rakyat sekarang secara terang - terangan menolak calon dan parti yang korup lagi Rasis.Nampaknya geng algojo akan berdepan dengan satu lagi referendum rakyat negeri yang akan menggoyangkan lagi situasi geng algojo di negeri sembilan.

Tiada ulasan: