Selasa, 8 Februari 2011

Laporan Terbaru Perkembangan Revolusi Mesir hari ke - 15

Blogger di tangkap Polis Mesir.

Para demonstran terus mengenakan tekanan dan dalam laporan terbaru seorang blogger yang mana beliau melaporkan segala gerakan demonstrasi telah di tahan oleh polis mesir.Wael Ghonim,demonstran pro demokrasi telah di tahan ketika sedang berehat di dalam khemahnya di dataran al - tahrir.

Gerakan demonstrasi yang mencari jalan untuk menamatkan pemerintahan Hosni Mubarak memasuki hari ke-15 mereka, para demonstran membuat khemah perlindungan di Dataran Tahrir Kaherah dan menolak untuk bersurai hingga tuntutan mereka dipenuhi.

Dalam usaha untuk menamatkan konflik, kerajaan mesir menawarkan Isnin kenaikan gaji untuk pekerja sektor awam, namun kubu pro-demokrasi merasa kerajaan cubabermain helah untuk menamatkan krisis saat ini."Kenaikan gaji tidak bererti apa-apa," kata Sheriff Zain,

seorang demonstran yang mana inspektor polis di Tahrir Square Al Jazeera pada hari Selasa.

"Mungkin akan keluaran jangka pendek bagi para pekerja ... tapi kebanyakan orang akan menyedari itu hanya tablet asprin, tapi itu tidak bererti kami akan menurut.

Zain berkata demonstran telah menyeru demonstrasi massa dan dia percaya begitu ramai rakyat Mesir tidak akan membiarkan mereka.mesej Mubarak setakat ini jelas menyatakan bahawa dia tidak mempunyai rancangan untuk meninggalkan pejabatnya sampai perkhidmatanyatamat pada bulan September.

"Dengan ini maka ia menunjukkan bahawa mereka sentiasa cuba mencabar rakyat untuk menambah bilangan para demonstran dan menaik kan kemarahan rakyat," kata Ghonim di dalam blognya sebelum dia di tahan oleh pihak berkuasa mesir.

Tiada ulasan: