Selasa, 8 Februari 2011

Laporan Terbaru Revolusi Mesir hari ke-16

Naib presiden mesir Omar Suleiman yang mana beliau juga sudah secara terang - terangan menjadi barua Israel hari ini memberi amaran tidak akan membenarkan demonstrasi berlanjutan dan akan menentang(demonstrasi) dengan lebih keras lagi.

Dengan Kenyataan yang sombong lagi bongkak sesuai dengan peranannya sebagai "budak suruhan" Zionis di bumi mesir dia menyatakan kekecewaan atas demonstrasi yang berlarutan tanpa henti dan Suleiman yang baru di lantik sebagai pemangku Presiden Mesir menyatakan dengan keras akan menghentikan demonstrasi tersebut dengan secepat mungkin.

Suleiman secara tiba - tiba mengeluarkan kenyataan seolah - olah mencabar rakyat mesir,dia kini memberi amaran yang rejim Hosni Mubarak akan mengambil tindakan takkan akan berundur katanya dalam satu sidang akhbar kepada agensi berita MENA.

Pemergian segera Mubarak merupakan tuntutan utama bagi para demonstran pro-demokrasi. Mubarak berjanji untuk tidak mencari istilah lain akhir tahun ini tidak tunduk kepada protes marah Rakyat Mesir.

Sementara itu, Setiausaha Agung, Ban Ki-moon menambah suara kepada pelbagai negara menyeru "sebuah peralihan kuasa" di Mesir.Bercakap ibupejabat PBB di New York, Moon berkata, kerajaan Mesir harus mendengar suara dari Rakyatnya untuk reformasi bagi Mesir.

Berkata kepada Wartawan hari ini Suleiman di laporkan akan mengada dialog dalam menyelesaikan tuntutan para demonstran dalam menggerakkan Reformasi yang lebih demokratik dan menambah lagi yang dia berjanji tak akan menggunakan kekerasan melalui pihak polis.

Dalam satu pertemuan meja bulat barua Israel ini memberi amaran alternatif lain selain dialog seperti rampasan kuasa akan menjadi situasi semakin tegang dan semakin tidak rasional dan itu akan menjadikan mesir semakin tidak selamat lagi.

Tekanan oleh para editor wartwan pro-mubarak untuk menjelaskan komen, ia mengatakan itu tidak bermaksud rampasan kuasa tentera tetapi bahawa "kuasa yang tidak bersedia untuk Peraturan" boleh memburukkan institusi negara, kata Amr Khafagi, ketua editor shorouk daily .

"dan itu juga tak bererti kita akan menggunakan cara lama" katanya lagi

"Kehadiran para demonstran di dataran tahrir akan membuatkan seluruh warganegara merasa bimbang untuk keluar bekerja" Katanya lagi.

Manakala dalam pada itu tentera mesir juga sudah berjanji tak akan melakukan kekerasan terhadap para demonstran.Presiden Mubarak,Timbalan dan Perdana menterinya yang baru Ahmed Shafiq dan seluruh para pegawainya akan terus cuba me"reformasi"kan institusi negara.

Tiada ulasan: