Ahad, 20 Februari 2011

Revolusi merebak ke Tripoli, ramai tentera belot bergabung dengan demonstran

Rusuhan ganas terhadap Muammar Gaddafi telah merebak ke ibukota Tripoli pada hari Ahad dan anaknya bersumpah untuk berperang sampai "orang terakhir" setelah puluhan penunjuk perasaan terbunuh di timur negara itu.

Anak Gaddafi, Saif al-Islam berkata dalam di televisyen kerajaan bahawa tentera berdiri di belakang ayahnya sebagai "pemimpin pertempuran di Tripoli" dan akan menegakkan keamanan dengan apa harga sekalipun.

Kenyataannya itu adalah reaksi rasmi pertama dari kerajaan Libya sejak rusuhan itu bermula.

Polis menggunakan gas mata untuk membubarkan ribuan penunjuk perasaan di Tripoli, di mana tembakan kedengaran, kenderaan terbakar dan demonstran melemparkan batu pada billboard Gaddafi, yang menghadapi cabaran yang paling serius pemerintahan empat dekadnya.

Revolusi yang menggulingkan Presiden Tunisia dan Mesir telah menggoncang dunia Arab dan menaikan semangat di Timur Tengah dan Afrika Utara, mengancam cengkaman pemimpin lama autokratik.

Di Bahrain, ribuan demonstran berkumpul di sebuah lapangan di Manama, menyeru perubahan politik dan menunggu perbincangan dengan penguasa Sunni di situ.

Setelah beberapa hari keganasan, suasana di antara demonstran terutama Syiah nampak lebih bertolak ansur.
Namun, Libya menyaksikan episod paling berdarah dalam dua bulan rusuhan menggoncang dunia Arab.

Seorang pekerja ekspatriat berkata: "Beberapa demonstran anti-kerajaan berkumpul di kompleks perumahan .Polis sedng berusaha membubarkan mereka, saya juga boleh melihat beberapa kereta terbakar ..."
Televisyen Al-Jazeera mengatakan ribuan demonstran bertempur dengan penyokong Gaddafi di Dataran Hijau Tripoli

Keganasan merebak ke Tripoli selepas beberapa hari protes di Benghazi, bandar kedua terbesar Libya, di mana sekurang-kurangnya 233 orang telah terbunuh, menurut Pemerhati Hak Kemanusiaan.
Komunikasi yang dikawal secara ketat dan Benghazi tidak boleh diakses untuk wartawan antarabangsa, namun gambar yang telah muncul adalah sebuah bandar tergelincir dari cengkaman pihak berkuasa keamanan , cabaran terbesar Gaddafi sejak "pemimpin persaudaraan" merebut kuasa dalam rampasan kuasa tentera 1969.

Habib al-Obaidi, kepala unit rawatan intensif di rumah sakit utama Al-Jalae di Benghazi, mengatakan mayat 50 orang, sebahagian besar mati akibat tembakan, telah dibawa ke sana pada petang Ahad .

Dua ratus orang cedera telah, 100 di antaranya dalam keadaan serius, katanya. Beberapa anggota unit tentera yang dikenali sebagai pasukan "Thunderbolt" telah datang ke rumah sakit membawa rakan-rakan mereka yang cedera, katanya.

Para askar tersebut mengatakan mereka telah belot dan memihak ke ratusan ribu demonstran di jalan-jalan dan telah berjuang dan mengalahkan penjaga elit Gaddafi.

"Mereka sekarang mengatakan bahawa mereka telah mengalahkan Pengawal Praetoria dan bahawa mereka telah bergabung dengan pemberontakan rakyat," kata lelaki lain di rumah sakit yang mendengar para tentera, peguam Mohamed al-Mana, melalui telefon.

Tiada ulasan: