Selasa, 22 Februari 2011

Terkini dari Pro-M UPSI

MPPUPSI dijangka wujud kabinet campuran, Pimpinan Bitara hilang dominasi

Tanjong Malim, 22 Feb- Berhubung keputusan Pilihan Raya Kampus Universiti Pendidikan Sultan Idris yang telah diumumkan pada petang semalam, wujud jangkaan bahawa Majlis Perwakilan Pelajar UPSI bakal diisi oleh kabinet campuran serta menyaksikan dominasi Pimpinan Bitara (Pro-A) selama kira-kira 12 tahun telah 'berkubur' dikampus Upsi .

Dalam keputusan yang diumumkan, gabungan Mahasiswa Pendidik dan LMP memenangi 11 kerusi iaitu 3 kerusi umum dan 8 fakulti termasuk meraih undi popular (majoriti) yang diperolehi oleh Amirul Afzan Norakim 3947, diikuti Aman Yasser Pramlee 3800 dan Mohd Zahar Mohamed Nor 3411.

Ketiga-tiga calon MP mengisi tempat teratas majoriti kerusi umum. Manakala dua kerusi umum lagi dimenangi oleh calon Kumpulan Mahasiswa 'Smile' , Muhammad Afiq Fikri 2921 dan calon 'Parti Cap Tapir' iaitu Mohd Faizal Amir 2305.

Dalam pada itu, kerusi fakulti pula menyaksikan Mahasiswa Pendidik dan LMP memenangi 8 kerusi dan menyapu bersih kerusi FPE, FSK . Manakala mereka menang masing-masing 1 kerusi di Fakulti Sains Matematik (FSM) Fakulti Bahasa dan Komunikasi (FBK), Fakulti Pendidikan Teknikal dan Vokasional (FPTV) dan Fakulti Seni Komputeran dan Industri Kreatif (FSKIK)

Selain itu, Pimpinan Bitara dikatakan hanya memenangi 7 kerusi daripada daripada 23 kerusi yang dipertandingkan semalam. Majoriti kemenangan Pimpinan Bitara dilaporkan diperolehi daripada Fakulti Sains Sukan dan Kejurulatihan (FSSK), Fakulti Muzik dan Seni Persembahan (FMSP) dan Fakulti Pendidikan dan Pembangunan Manusia (FPPM).

Walau bagaimanapun, secara keseluruhan, daripada 29 kerusi MPPUPSI yang diperuntukkan, sebanyak 4 kerusi diperuntukkan kepada masing-masing etnik Sabah, Sarawak, Cina dan India, serta 2 kerusi IPS yang menang tanpa bertanding.

Manakala daripada 23 kerusi yang dipertandingkan semalam, gabungan MP dan LMP (Pro-Mahasiswa) menang 11 kerusi (3 umum, 8 fakulti), calon Kumpulan 'Smile' dikatakan menang 4 kerusi ( 1 umum, 3 fakulti), calon 'Parti Cap Tapir' 1 kerusi (umum) dan Pimpinan Bitara (Pro-Aspirasi) hanya mampu meraih 7 kerusi (fakulti) yang dipertandingkan.

Dalam hal berkaitan, kabinet Upsi masih dalam penentuan, semua kumpulan yang menang masih belum mengeluarkan sebarang kenyataan rasmi berhubung kerusi kabinet yang bakal dibentuk

Laporan keputusan PRK UPSI

CALON UMUM

1.Amirul Afzan b. Norakim (3947)
2.Aman Yasser b.Pramlee (3800 )
3.Mohd Zahar Mohamed Nor (3411 )
4.Muhammad Afiq Fikri b. Mislan (2921)
5.Mohd Faizal b. Amir (2305 )

CALON FAKULTI

Fakulti Sains dan Kemanusiaan (FSK)

1.Ahmad Rusydan b. Sidek (933)
2.Lasmi b. Lukito (1111)


Fakulti Sains dan Matematik (FSM)

1.Nurfasihah bt. Zakaria (540)
2.Noor Hazimah Husan bt. Mohd Johar (515)


Fakulti Bahasa dan Komunikasi (FBK)

1. Muhammad Azli bin Md Ali (517)
2.Nurfatin Nadia bt. Zulkipeli (427)

Fakulti Pengurusan dan Ekonomi (FPE)

1.Nursuhaila bt. Alias (359)
2.Mohd Fauzi b. Mandon (326)

Fakulti Pendidikan Teknikal dan Vokasional (FPTV)

1.Ahmad Muhaimin bin Mohd Taib.
2.Nurain Balqis bt. Ismail


Fakulti Muzik dan Seni Persembahan (FMSP)

1.Shahrael bin Abdul Kassim (84)
2.Siti Nur Salwa binti Kosnan (80)

Fakulti Pendidikan dan Pembangunan Manusia (FPPM)

1.Mohd Shahril bin Khasin
2.Norhidayah binti Harun

Fakulti Sains Sukan dan Kejurulatihan (FSSK)

1.Mohd Hafiz Amirul bin Amat
2.Zulfadzli Iman bin Naim

Fakulti Seni Komputeran & Industri Kreatif (FSKIK)

1.Mohd Saufi b. Harun
2.Wan Mohd Razuha bin Wan Md Zuhaidi

Tiada ulasan: