Sabtu, 17 September 2011

Revolusi Amerika bermula di hadapan Wall Street

selama beberapa bulan penunjuk perasaan telah merancang untuk turun di Wall Street pada hari Sabtu dan menduduki bahagian-bahagian itu sebagai ungkapan kemarahan ke atas sistem kewangan yang mereka katakan nikmat yang kaya dan berkuasa pada perbelanjaan rakyat biasa.

Ternyata, demonstran mendapati banyak sasaran mereka di luar had pada hari Sabtu sebagai bandar raya ditutup terutama bahagian Wall Street berdekatan New York Stock Exchange dan Federal Hall sebelum ketibaan mereka.

pada jam 10 pagi, penghadang besi dikendalikan oleh pegawai polis yang mengelilingi blok Wall Street antara Broadway dan William Street ke timur.(Dalam satu kenyataan, Paul J. Browne, jurucakap ketua Jabatan Polis berkata, "Satu kawasan protes telah diwujudkan Broad Street di Street Exchange, bersebelahan dengan bursa saham, tetapi demonstran yang memilih tidak akan menggunakannya.")

penganjur,penyokong dan para demonstran telah membincangkan secara meluas tentang #occupywallstreet di laman twitter dan facebook berkenaan demonstrasi 17 sept.Ada yang disebut sebagai "United States Day of Rage".Dalam pada itu kebanyakan veteran perang vietnam juga mengambil peluang ini untuk menyuarakan rasa tidak puashati!



Tiada ulasan: