Selasa, 24 April 2012

Occupy Dataran bukan garis tetapi pertukaran sistem



Saya rasa sudah sampai masa saya memberi pandangan yang lebih jelas lagi tentang #occupydataran semenjak saya,Fahmi Reza,Pik-Svonn,Melissa,Kia Meng,Aizat,Ehsan dan Mizan serta ramai lagi mula menggerakkan occupy dataran pada 30 julai 2011 jam 8.00 di bawah tiang bendera di dataran merdeka.
Pada mulanya kami menonton tayangan diskusi oleh Fahmi Reza tentang gerakkan Revolusi Sepanyol beberapa hari sebelumnya yang mana sebuah gerakkan menuntut sistem demkorasi tulen muncul di sepanyol 3 bulan selepas Revolusi Dataran Tahrir setelah rakyat sepanyol hilang kepercayaan pada kedua - dua belah parti politik dari kerajaan dan pembangkang iaitu Socialist (Kini Kerajaan) dan Conservative (Pembangkang).

Ini kerana apabila parti Sosialis di sepanyol berjaya merampas kuasa dari parti Konservatif melalui pilihanraya pada 15 mei yang lalu dan menjadi kerajaan,kerajaan yang di bentuk parti sosialis gagal menangani masalah ekonomi di sepanyol terutamanya masalah 40% penganguran.

Di situ rakyat sepanyol telah pun melihat bahawa salah satu kesilapan besar dalam Revolusi dan Reformasi adalah menaik dan menurunkan Regim dan bermula dari itu mereka merasa bukan regim yang harus di tukar tetapi paling utama adalah sistem demokrasi itu.

Sistem demokrasi yang lebih tulen, telus,adil,demokratik dan di partisipasi oleh keseluruhan golongan masyarakat masyarakat yang melangkaui kepelbagaian Ideologi,pandangan politik dan budaya.Sistem Demokrasi yang domokratik yang lebih mementingkan pemerkasaan rakyat dari golongan bawahan untuk membuat keputusan secara kolektif tanpa parti politik. 

Dan bermula dari situ kami mula mempraktikkan sistem demokrasi secara langsung menggunakan  "Tutorial" yang di ambil dari laman web yang di sediakan oleh kem madrid yang di nama kan "Tomala calle Democracia Real Ya" Dan beberapa hari sebelum kami menonton tayangan diskusi tersebut kami mendapat tahu ada sebuah gerakkan yang sama dengan di sepanyol sedang merancang untuk "menakluki" Wall Street yang di namakan sebagai#OccupyWallStreet yang menuntut keadilan ekonomi.

Pada malam itu juga kami telah bersetuju untuk meletakkan nama "nya" sebagai #occupydataran namun sejak itu kami melalui saat - saat getir untuk mempromosi #occupydataran sebagai sebuah platform baru bagi sesiapa yang sudah muak dengan sistem parti politik dan organisasi yang bersifat herarki dan yang menggunakan sistem perwakilan. 

Bagi saya yang membuatkan saya rasa terpanggil untuk menulis tentang #occupydataran sejak menggerakkan, gerakkan yang mengambil konsep perkongsian kepimpinan individu secara kolektif ini ialah apabila muncul banyak tanggapan yang salah tentang #occupydataran.

Lebih - lebih lagi setelah bergabung dengan Mahasiswa dalam protes Anti-PTPTN.Sebenarnya perlu lebih di perjelaskan apakah bezanya antara#occupydataran dan gerakkan Mahasiswa ialah Matlamat kedua - dua gerakkan ini.
Beza Gerakkan Mahasiswa bersifat sebuah organisasi yang yang punya struktur yang berbentuk herarki manakala #occupydataran bersifat rata manakala dari segi kepimpinan pula, Kepimpinan Mahasiswa di lihat sebagai "Monopolized Leadership" kerana hanya Ketua atau Pengerusi sahaja yang akan membuat apa - apa arahan.

Ianya sama seperti mana - mana Pertubuhan bukan kerajaan,Pertubuhan Kerajaan Mahupun Parti  -parti Politik Manakala #occupydataran pula lebih mengambil pendekatan kepada perkongsian kepimpinan.
Dalam pada itu #occupydataran bukannya sebuah organisasi tetapi lebih bertindak sebagai platform rakyat yang lebih di kenali sebagai "The Parliament Of Popular Assembly" yang melangkaui Kepelbagaian Ideologi,Pandangan politik dan budaya.

#occupydataran sejak gerakkan oleh sekumpulan anak muda sejak 30 julai 2011 lalu yang mana majoriti dan mereka adalah Mahasiswa Universiti dan Graduan Universiti telah mengambil inspirasi dari gerakkan 15-M yang muncul pada 15 Mei di Dataran Puerta Del Sol Madrid Sepanyol setelah 3 bulan selepas kebangkitan Revolusi dataran Tahrir di Mesir.




Apa yang lebih real di sini #occupydataran membuat apa - apa keputusan secara konsensus dan bukannya secara majoriti atau minoriti dan yang lebih unik #occupydataran menggunakan format yang ada di parlimen dan membawanya "turun" ke dataran untuk di partisipasi oleh sesiapa sahaja tak kira apa sahaja pandangan dan ideologi politiknya melalui ""KL People Assembly" atau Sidang Rakyat Kuala Lumpur.

Di sini setiap ahli Sidang Rakyat akan mengusul,menganalisis isu,menperdebatkan isu dan akhir sekali menghasilkan apa - apa idea yang akan datang dengan cadangan ke arah jalan penyelesaian. 
Manakala proses perjalanan Sidang Rakyat akan di pengerusikan oleh seorang Moderator yang tidak boleh membuat keputusan dan hanya boleh mengawal perjalanan Sidang sebagai penimbang tara.

Manakala proses undian di jalankan dengan menggunakan gaya tangan dan sebarang bantahan hendaklah di kemukakan dengan justifikasi dan harus di jelaskan mengapa peserta membantah dan apakah cadangan yang boleh di ketengahkan agar hak orang membantah boleh di kombinasi dalam golongan majoriti agar menjadi konsensus.

Andai bilangan peserta yang membantah keputusan berbentuk minoriti mahupun hanya seorang sahaja,keputusan berkenaan tidak boleh di luluskan. 

Secara jelas di sini bahawa matlamat #occupydataran adalah lebih kepada perubahan sistem demokrasi secara tulen dan lebih demokratik dan boleh di sertai oleh sesiapa sahaja.Dalam pada itu #occupydataran adalah berbentuk satu cadangan kepada sesebuah sistem demokrasi,sistem politik dalam sistem sosial dalam sesebuah kerajaan pada masa yang akan datang.

1 ulasan:

PAK JUNAIDI berkata...

SAYA SANGAT BERSYUKUR ATAS REJEKI YANG DIBERIKAN KEPADA SAYA DAN INI TIDAK PERNAH TERBAYANKAN OLEH SAYA KALAU SAYA BISA SEPERTI INI,INI SEMUA BERKAT BANTUAN MBAH RAWA GUMPALA YANG TELAH MEMBANTU SAYA MELALUI NOMOR TOGEL DAN DANA GHAIB,KINI SAYA SUDAH BISA MELUNASI SEMUA HUTANG-HUTANG SAYA BAHKAN SAYA JUGA SUDAH BISA MEMBANGUN HOTEL BERBINTANG DI DAERAH SOLO DAN INI SEMUA ATAS BANTUAN MBAH RAWA GUMPALA,SAYA TIDAK AKAN PERNAH MELUPAKA JASA BELIAU DAN BAGI ANDA YANG INGIN DIBANTU OLEH RAWA GUMPALA MASALAH NOMOR ATAU DANA GHAIB SILAHKAN HUBUNGI SAJA BELIAU DI 085 316 106 111 SEKALI LAGI TERIMAKASIH YAA MBAH DAN PERLU ANDA KETAHUI KALAU MBAH RAWA GUMPALA HANYA MEMBANTU ORANG YANG BENAR-BANAR SERIUS,SAYA ATAS NAMA PAK JUNAIDI DARI SOLO DAN INI BENAR-BENAR KISAH NYATA DARI SAYA.BAGI YANG PUNYA RUM TERIMAKASIH ATAS TUMPANGANNYA.. BUKA DANA GHAIB MBAH RAWA GUNPALA