Isnin, 14 Disember 2009

Ketuanan dan ke" lanunan melayu ??

[pijak_kepala_lembu.jpg]


Inikah dia ketuanan Melayu?


Hari ini ada se'ekor lagi MuNkeEe betina telah mengkelentong bahawa Ketuanan bukan bermaksud antara tuan dan hamba sebaliknya ia menunjukkan siapa lebih berhak ke atas sesuatu perkara.Bagus punya kelentong bagus punya penipu,seronok dah makan duit haram berapa ramai lagi melayu yang dah kena tipu.

Tokoh sejarah, Prof. Emeritus Dr. Nik Safiah Karim berkata, apabila disesuaikan dalam konteks ketuanan Melayu ia bermakna hak-hak keistimewaan perlu dikekalkan kerana negara ini asalnya milik orang Melayu tapi mangkuk ni tak perasan atau sengaja tak perasan.atau dia saja buat - buat bodoh dan sengaja nak bodohkan melayu.


Siapa lagi yang paham akan ketuanan melayu sebab orang bukan na maksud sahaja tapi makna paktikalisme nya itu.Berapa kali nak sebut ketuanan melayu ? sedang orang melayu kampung berembang,chu badak dan kampung MELAYU ampang di usir macam anjing dari negeri yang di katan melayu.

Jelas mangkuk yang kita tak tahu dari mana dia beli Phd dia yang mana hak itu bukan bermaksud kedudukan Melayu lebih tinggi daripada kaum lain yang mendatang namun ia sebagai balasan pengorbanan mereka berdasarkan catatan sejarah.


Woitt!!!...catatan sejarah yang mana satu?? ada banyak catatan sejarah,dari sulatuss - salatin ke? Persuratan ke? suma Oriental ke? The almanac of marco polo atau al - sya jarah wal -kitab mahupun saada - tul taalbat? tolong lah jelas kan yang mana satu catatan sejarahnya,tolonglah jangan bangangkan orang - orang melayu yang dah di bebalkan begitu lama.


Di sebelah barat tanah melayu Laut Hindi ,di belah barat Daya Teluk Benggali , di sebelah timur Laut China Selatan, betul ke orang melayu tu wujud? habis tu bagai mana dengan Banang yang dari kerajaan Gunung Funan?

"Orang Melayu sudi menerima kaum lain ya ! itu betul tetapi yang berhijrah ke negara ini dan daripada itu adalah mereka yang dah ada sebelum dan selepas kurun ke - 14, mereka berhak mengekalkan keistimewaan sebagai kaum asal di negara ini tapi persoalaan nya keistimewaan apa ? adakah semata - mata nak buai orang melayu dengan kebodohan demi kebodohan?

"Keistimewaan ini juga memberi peluang orang Melayu memperbaiki diri dalam sektor ekonomi yang banyak dikuasai kaum lain," katanya MuNkeEe ni lagi.


Ini lagi satu kelentong yang susah nak di terima,mangkuk ni cuba nak kelentong benda yang dah ada depan mata.Persoalannya Keistimewaan apa yang telah di berikan melalui Ke'lanunan Melayu ini,cuba lihat usahawan - usahawan kecil melayu yang berniaga steam boat,burger,keropok lekor hingga yang berniaga kain dan baju terutama di Jalan Tuanku Abdul Rahman juga di sekitar ibu kota,perhatikan hampir setiap hari mereka ini di hambat oleh penguatkuasa DBKL dari orang melayu yang kononnya melayu semata - mata untuk mengangkat martabat melayu di bidang ekonomi.


Sedang towkay - towkay besar cina memperoleh tempat yang selesa di China Town, sedang orang melayu "berembat" hampir setiap hari dengan barua - barua(DBKL) Towkay melayu di Jalan TAR semata - mata untuk meletak kan orang melayu di persada ekonomi.Oleh itu tak payah nak tipu melayu dengan Ketuanan dan Kelanunan Melayu.


Ketuanan Kelentongan Melayu bergema begitu kuat tapi senyap - sunyi secara tiba - tiba macam kucing sakit apabila tuntutan PPSMI oleh pejuang - pejuang bahasa seperti Pak Samad dab Dr.Hasan ke Parlimen.Kelentong Ketuanan Melayu terbarai apabila Ahli Parlimen Melayu hanya tunduk berdiam diri bila pejuang - pejuang bahasa melayu di label kan sebagai ANASIR PEROSAK negara.











Kelentong - kelentong dan pembodek Ketuanan Melayu semakin menikus bila rakyat bersama pejuang bahasa bangkit menegak kan bahasa Ibunda di jalan - jalan raya,lebih pilu lagi sembah bahasa melayu ke bawah duli Yang Maha Mulia Yang Di Pertuan Agong di layan dengan tembakan gas pemedih mata dan "water canon".


Di mana Ketuanan Melayu ? berapa ramai lagi professor kangkung macam mangkuk ni ada dalam malaysia ? keagungan bahasa sendiri pun di ludah - ludah jadi di mana Ketuanan Melayu? Mana slogan Hidup Melayu?

Apa yang tinggal semuanya sekadar nak tipu dan kelentong orang melayu,bagi orang melayu lama boleh lah sebab kepala dah bebal dengan kelentong tapi bagi generasi baru hari semua nya dah faham dan cerdik sebab mereka percaya itu semua bukan ketuanan melayu tapi lebih kepada nak kelentong melayu kaw - kaw




Itu lah sebab nya orang melayu di bandar lebih sedar akan kewujudan kelentongan melayu itu,di sini yang lebih banyak di tindas adalah orang melayu,menjadikan melayu sebagai alasan untuk mengekalkan kuasa dan kezaliman.
oh ya! pada ultra - ultra kelentong ketuanan melayu,errr....dah baca artikel melayu tak pernah wujud?

5 ulasan:

ketua polis berkata...

hentam hentam jangan tak hentam...samapi lunyai gerombolan...huhuhu

ACAP berkata...

woiii!!!ape maksud ko nik safiah 2 bodoh? dia penah mengajar aku. ko ni yang bodoh. nik safiah tu Prof Bahasa Melayu. BM yg ko belajar masa sekolah dulu, dia yang tulis. ko ni bodoh yang tak diajarlah
Nik safiah karim pun tentang ppsmi dan berhimpun utk hantar memorandum.
yg ko tau tua janggut a.samad said je
sempit gile otak kau.
aku nak ko jwb solan ni penakut!

LeeSlimShady berkata...

tak payah cakap pasal ketuanan melayu beb, pasal tuhan tak pernah cakap wujud ketuanan arab meskipun bahasa arab tu bahasa syurga...jangan jadi bodoh!

Tanpa Nama berkata...

aduhai ACAP...mmg laa ko penah bljr dgn dia...ada x dia pernah perjuangkan bahasa melayu semasa PPSMI berlaku??ko nie bangsa apa?org prjuangkan bhsa kta,tolak PPSMI,sbb 2 kta trpksa brhmpun buat demonstrasi..kta nk lakukan yg terbaik utk bgsa kta..aduhai ACAP..nik safiah 2 aku rse da jd balaci UMNO..sokong jew pe yg UMNO buat yg bek kt bhsa kta..
LU PIKIR LAA SENDIRI...

Tanpa Nama berkata...

aduhai ACAP...mmg laa ko penah bljr dgn dia...ada x dia pernah perjuangkan bahasa melayu semasa PPSMI berlaku??ko nie bangsa apa?org prjuangkan bhsa kta,tolak PPSMI,sbb 2 kta trpksa brhmpun buat demonstrasi..kta nk lakukan yg terbaik utk bgsa kta..aduhai ACAP..nik safiah 2 aku rse da jd balaci UMNO..sokong jew pe yg UMNO buat yg xbek kt bhsa kta..
LU PIKIR LAA SENDIRI...