Rabu, 9 Februari 2011

Laporan Revolusi Mesir Hari ke 17: Kesatuan Pekerja Tambah Tekanan


Hari ini seluruh ahli Kesatuan Buruh Mesir telah memberi tekanan dan menambah momentum yang lebih hebat dalam menyokong Demonstarsi pro-demokrasi Rakyat Mesir di kota kaherah dan bandr - bandar lain di mesir.

Dilaporkanan sekitar 20,000 pekerja perindustrian telah pun mongok terbesar,peristiwa ini di lihat seolah -olah sma seperti yang berlaku dalam peristiwa HARTAL di malaya pada tahun 1948.

Di laporkan juga yang mana kesluruhan kesatuan yang turun berdemo bukan kerana tuntutan politik tetapi mereka mahu menuntut kenaukan gaji lebih sebanyak 15% seperti yang di janjikan oleh Kerajaan Mesir kepada Rakyat.

Oleh kerana itu apabila Hosni Mubarak gagal memenuhi segala janji maka seluruh kesatun pekerja yang turun menyokong gerakan revolusi mendesak agar Mubarak berundur dan meletak jawatan.

Demonstarsi golongan pekerja yang berarak beramai - ramai di kota kaherah menuju ke dataran Tahriri itu juga mendesak Hosni Mubarak supaya menyerah kuasa memilih kepada rakyat semula iaitu mengada kan pilihanraya.

Para Demonstran di sekitar bandar kaherah dan iskandariah bertekad da bersumpah takkan akan menamat Demonstarsi yang masuk hari ke - 17 hingga lah Mubarak jatuh.

Para Demonstran yang kini arat - rata nya dari kesatuan perkerja yang berselimut berhimpun di luar bangunan Parlimen di Kaherah serta membawa sepanduk yang bertulis"Kami Terus Mogok" dan "Kami takkan Menghentikan Mogok ini Sampai Rejim ini Jatuh".

Kerajaan nampaknya kini semakin tertekan di bawah tekanan dari kekuatan utama dan pendukung pro-demokrasi dilaporkan bahawa demonstarn yang berhimpun di bandar di Dataran Tahrir Bandar kaherah marah dengan kunjungan dari Tamer Hosni, seorang bintang pop terkenal Arab, pada Rabu pagi semalam.

Tiada ulasan: