Selasa, 22 Februari 2011

Revolusi Libya:Muammar Gaddafi guna pesawat pejuang "bom" demonstran


Anggota tentera yang setia kepada Preseiden Kolonel Mummar Gadaffi terus membunuh demonstran pro demokrasi.Dalam Laporan terbaru,tembakan di lepaskan di setiap sudut ibukota berkenaan dan bandar - bandar lain.

Dalam laporan lain juga mengatakan bahawa regim gaddafi juga menggunakan pesawat pejuang untuk mengebom penunjuk perasaan.Hampir 300 orang di laporkan telah terkorban dalam revolusi afrika utara ini yang masuk ke minggu ke - 2.

Pesuruhjaya Tinggi PBB di Tripoli Navi Pillay telah memberi amaran bahawa penggunaan senjata yang mengakibatkan kematian terhadap orang awam akan meningkatkn lagi jumlah korban terhadap jenayah hak asasi manusi.

Dalam pada itu Navi pillay menyeru agar badan penyiasat antarabangsa melakukan siasatan dan mendakwa gaddafi atas kesalahan pelanggaran hak asasi manusia.Salah seorang saksi juga melihat pesawat pejuang mengugurkan bom di kawasan orang awam.

Dalam pada itu ada saksi yang mendakwa melihat beberapa tentera upahan regim gaddafi telah melepaskan tembakan terhadap orang awam dan menyebabkan 61 orang awam mati.

Tiada ulasan: