Khamis, 17 Mac 2011

Tolong orang bukan bangangkan orang!

Kerajaan jamin negara bebas kesan radiasi – Ongkili - Utusan Melalok


DENGKIL 17 Mac – Kerajaan hari ini memberi jaminan Malaysia bebas daripada kesan pelepasan radioaktif ekoran loji kuasa nuklear Fukushima Daiichi yang terjejas di Jepun.
Jaminan itu disuarakan oleh Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi, Datuk Seri Dr Maximus Ongkili sebagai menjawab segala kebimbangan rakyat di negara ini.
"Orang ramai tidak perlu bimbang dan jangan mempercayai khabar angin atau SMS yang disebarkan mengenai perkara itu,” katanya kepada pemberita semasa melawat Lembaga Pelesenan Tenaga Atom di sini hari ini.
Beliau berkata, berdasarkan model-model trajektori yang dihasilkan melalui mekanisme tindak balas kecemasan persekitaran yang diaktifkan oleh Pertubuhan Meteorologi Sedunia, ia menunjukkan trajektori bahan cemar ini bergerak ke arah tenggara negara Jepun iaitu menghala ke Lautan Pasifik.
"Oleh kerana pelepasan radioaktif adalah rendah, tidak mungkin ia akan sampai ke negara kita,” tegasnya.




Ini lagi sekor mangkuk ayun,apa dia pikir dia tuhan pencipta alam apa?woitt.....nak jamin apa ke jadahnya!TAIWAN , PILIPINA, AMERIKA , CHINA, RUSSIA semuanya sedang ambil langkah berjaga - jaga,macam mana pulak mangkuk ayun ni boleh bagi jamin pulak.


kalau nak tau ini lagi bangang!


Dari FB Jabatan Penerangan Malaysia:

Malaysia mempunyai alat pengesan pencemaran radioaktif di udara, jika kehadiran bahan itu dari loji nuklear Daiichi Fukushima yang kebocoran akibat gempa bumi di Jepun Jumaat lalu dikesan, amaran akan dikeluarkan serta-merta kepada rakyat kita. Faktor cuaca di negara ini yang mempunyai taburan hujan sepanjang tahun menyukarkan pencemaran itu merebak ke Malaysia.


Berapa ratus kali bodoh la...berapa kali ganda bangang daa....ada kepala hotak tak boleh nak pikir kerrr, tak nampak itu hari ada ikan mati kat johor.Kalau Radioaktif tu menyerap melalui hujan maka ia akan turun ke bumi.

Dan kalau ia di sedut atau di minum oleh tanaman,ayam atau ikan akhirnya kita lah yang akan makan benda - benda tu,woii! PHD beli kat mana? kepala hotak apasal bangang sangat!

Apa yang patut di lakukan sekarang ialah beri penerangan pada masyarakat tentang radioaktif,bagaimana radioaktif itu bergerak dan bagaimana ia menyerang da menyebabkan bahaya dan kemudharatan kepada manusia.Bukan terus - menerus bangangkan kepala hotak orang - orang kampung. Booodddooooh!!!!!!!!!!!!!!!!!


AWAS BAHAYA RADIOAKTIF




PERGERAKAN RADIOAKTIF RENTASI LAUTAN PASIFIK
- new york times

Radiasi tahap rendah dijangka tiba di AS hari ini, Lautan Atlantik hingga Eropah turut terima kesan.

VIENNA: Pergerakan bahan radioaktif tahap rendah dari reaktor nuklear Jepun yang rosak akibat gempa dan tsunami minggu lalu kini merentasi Lautan Pasifik dan dijangka tiba di Amerika Syarikat hari ini serta mungkin menyeberangi Lautan Atlantik hingga Eropah.

Pertubuhan Perjanjian Pengharaman Ujian Nuklear Menyeluruh (CTBTO) dan pakar nuklear menjangka bahan radioaktif itu tiba lewat hari ini di selatan California dan meneruskan pergerakan menuju barat daya Amerika termasuk Nevada, Utah dan Arizona.

Namun, pakar berkenaan yang dipetik akhbar New York Times (NYT) berkata, bahan radiasi semakin terhakis dan lemah sepanjang perjalanannya di Pasifik menyebabkannya tidak mengancam kesihatan manusia.

Agensi berkenaan yang mempunyai 60 stesen pemantau di seluruh dunia tidak mendedahkan tahap pencemaran radioaktif berkenaan tetapi ia dijangka tidak memberi masalah kesihatan yang serius.


Dah sampai ke Amerika, dah melalui lautan pasifik,lautan pasifik tu bukan ke bersambong dengan laut china selatan,laut china selatan tu bukan bersambung dengan laut china dan laut jepun?sudahlah! cukup - cukuplah bodohkan melayu,rentung melayu nanti kelentong!..kah..kah..kah

Tiada ulasan: