Khamis, 17 Mac 2011

Mintak Kerusi punya banyak! nak bertandingnya haram!









Keadilan usah terlalu tamak di Sarawak



KUCHING 17 Mac - Parti Kebangsaan Sarawak (Snap) hari ini berubah nada berhubung isu pembahagian kerusi pada pilihan raya negeri akan datang yang sebelum ini menimbulkan perbalahan antara parti itu dengan Parti Keadilan Rakyat (PKR).

Presidennya, Edwin Dundang berkata, Snap bagaimanapun tetap berharap agar PKR tidak meletakkan calon di 16 kerusi yang ingin ditandingi mereka.


Katanya, pada masa sama perbincangan lanjut mengenai isu itu akan terus dilakukan dan oleh itu tidak timbul kononnya Snap kini berbalah dengan PKR.


''Kita dan PKR tidak ada gaduh. Hubungan dalam pakatan pembangkang masih baik dan kita memperjuangkan keinginan bersama untuk menawan Sarawak," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.


Pada sidang akhbar Selasa lalu, Dundang menyatakan kesediaan Snap untuk berdepan dengan PKR jika parti itu tetap berhasrat meletakkan calon di kerusi yang ingin ditandingi mereka.


Sementara itu, Dundang berkata, langkah ini diambil kerana mahu memastikan pertembungan satu lawan satu dengan Barisan Nasional (BN).


''Kita masih ada perbincangan dengan PKR, pihak yang mendakwa Snap dan PKR bergaduh itu bukannya daripada pihak kita tetapi musuh politik kita (BN)," ujarnya.


Ditanya sama ada kenyataannya hari ini membayangkan tidak akan berlaku pertembungan antara calon Snap dan PKR pada pilihan raya negeri akan datang, Dundang berkata:


''PKR dan Snap akan mengadakan perbincangan dalam tempoh dua minggu lagi, jadi saya tidak mahu menjawab bagi pihak mereka (PKR).''



LSS:Ini lah benda yang selalu LSS lihat pada PKR,apaila di tegur agar PKR usah terlalu tamak di Sarawak, apa ertinya kalau PKR bertanding 52 kerusi tetapi semuanya kalah. Adalah tidak adil jika permohonan 16 kerusi oleh SNAP, hanya 3 kerusi sahaja dibenarkan sedangkan SNAP adalah parti tempatan di Sarawak.


Pilihanraya kecil Batu Sapi telah terbukti tidak ada siapa yang untung bila PKR gagal berunding dengan SAPP yang akhirnya berlaku pertandingan tiga penjuru yang terbukti calon BN menang. Akibatnya krisis dalaman PKR di Batu Sapi kian meruncing.


Bila PKR jadi tamak gila babi macam ni LSS teringat pada pilihanraya PRU-12 yang lalu.PKR meletakkan banyak calon di selangor,masa tu LSS tak percaya yag semuanya tu adalah calon - calon tangkap muat sehingga lah sampai ketika LSS memburu seorang calon yang melarikan diri diri bertanding di DUN sementa untuk melawan Abdul Rahman Palil.


Sampai pukul 1 pagi LSS dan rakan - rakan mencari dan memburu mangkuk ayun tersebut!Akibatnya Kerusi panas tersebut yang sepatutnya di menangi oleh PKR dengan mudah dengan "percuma" sekali di rembat dek Abdul Rahman Palil.


Begitu juga dengan Kerusi Parlimen di penggerang yang mana calon PKR yang sepatutnya mencabar calon BN iaitu si purtan juga melakukan perkara sama dengan melarikan diri.Hingga beberapa bulan sebelum pemilihan barulah LSS terdengar kata - kata yang keluar dari mulut Ahli Parlimen Balik pulau yang menyatakan "aku ni bukan sepatutnya menang tapi dah ter"menang"


Maka benarlah semua calon PKR adalah calon tangkap muat dan bukan calon yang benar - benar yang berkredibiliti.Kalau tak percaya cuba lihat ada berapa ramai ahli parlimen dan ADUN yang melompat keluar parti.tu semua adalah Wakil - wakil rakyat dari PKR bukan PAS ataupun DAP.


Oleh seab itu LSS terfikir Apa salahnya jika Pakatan Rakyat umum Ketua Menteri Sabah dan Sarawak adalah dari parti tempatan Sabah dan Sarawak yang bersama Pakatan Rakyat. Ini adalah satu strategi untuk menawan Putrajaya. Seperti juga di Semenanjung, Pakatan Rakyat tidak mungkin berjaya menawan 5 negeri jika Keadilan, PAS dan DAP berbalah dan akhirnya berlaku pertembungan tiga penjuru.


BN sudah pasti ternanti-nanti pertembungan tiga penjuru kerana mereka tahu, BN akan menang dengan selesa kerana pengundi yang benci BN akan berpecah.


Inilah masa PKR perlu pulihkan imej yang tercalar teruk dengan isu 11 katak sumpahan, isu pemilihan yang tak berkesudahan, inilah masanya untuk pulihkan imej dan keyakinan rakyat kepada Parti Keadilan Rakyat.


Anwar Ibrahim sewaktu berucap di Kongres P.Pinang, beliau pernah mengambil mutiara kata Mahatma Gandhi "The world has enough for everyone's need, but not enough for everyone's greed..." eloklah dihayati dan diterjemahkan dalam bentuk realiti....

1 ulasan:

Tuai Rumah Panjang berkata...

PKR jangan Tamak sangat pasai kerusi di sarawak. Menang lepas tu tutoh rasuah kemudian cabut. berpada-padalah bab kerusi jangan ada perbalahan. PKR pun masih baru di Sarawak jadi jangan gila nak sangat kerusi KM tu... Aku sokong PPD....