Jumaat, 15 Julai 2011

Jamuan Teh Boston! "Unggun BERSIH"

Boston Tea Party Dec. 16 1773 Patriotic Native Americana



Masih ingatkah dengan Puisi ini?



Unggun Bersih




Semakin lara kita didera bara

kita laungkan juga pesan merdeka:

Demokrasi sebenderang mentari

sehasrat hajat semurni harga diri.


Lama resah kita — demokrasi luka;

lama duka kita — demokrasi lara.

Demokrasi yang angkuh, kita cemuhi;

suara bebas yang utuh, kita idami!


Dua abad lalu Sam Adams berseru:

(di Boston dijirus teh ke laut biru):

Tak diperlu gempita sorak yang gebu,

diperlu hanya unggun api yang syahdu.


Kini menyalalah unggun sakti itu;

kini merebaklah nyala unggun itu


-Pak Samad Said-


Jamuan Teh Boston merupakan satu tindakan langsung yang dilakukan oleh para peneroka di Boston, sebuah bandar di koloni Massachusetts British menentang pemerintahan Raja George III dan monopoli Syarikat Hindia Timur yang mengawal kesemua bekalan teh ke Amerika.

Pada 16 Disember, 1773, selepas para pegawai di Boston enggan mengembalikan tiga muatan kapal teh bercukai ke Britain, sekumpulan peneroka menaiki kapal dan memusnahkan teh dengan membuangnya ke dalam Pelabuhan Boston.

Kejadian ini menjadi peristiwa bersejarah dalam sejarah Amerika.Pada 16 Disember, 1773, selepas pegawai-pegawai di Boston enggan pulang ketiga - tiga Kapal yang membawa cukai yang berupa teh ke Britain.

Kumpulan itu menaiki kapal dan memusnahkan teh dengan membuangkan kesemua hasil teh ke dalam laut berhampiran dengan Boston Harbor. Insiden itu kekal sebagai peristiwa yang menjadi ikon sejarah Amerika, dan protes politik yang sering merujuk kepada ketidakadilan dan penindasan manusia.

Jamuan Teh Boston adalah kemuncak gerakan penentangan di seluruh Tanah Jajahan British di Amerika terhadap Akta Teh, yang telah diluluskan oleh Parlimen British pada 1773.

Masyarakat Amerika membantah Akta Teh untuk pelbagai sebab, terutamanya kerana mereka percaya bahawa ia telah melanggar hak mereka untuk dikenakan cukai hanya oleh wakil-wakil rakyat mereka sendiri.

Penunjuk perasaan telah berjaya menghalang kerja - kerja memunggah teh dalam tiga tanah jajahan lain, tetapi di Boston, embattled Royal Gabenor Thomas Hutchinson enggan membenarkan hasil - hasil teh untuk kembali ke Britain.

Beliau nampaknya tidak menjangkakan bahawa penunjuk perasaan akan memilih untuk memusnahkan teh bukannya mengalah kepada kuasa badan perundangan di mana mereka tidak diwakili secara langsung.

Jamuan Teh Boston merupakan peristiwa penting dalam pertumbuhan Revolusi Amerika. Parlimen bertindak balas pada 1774 dengan Akta paksaan, yang, antara peruntukan-peruntukan lain, menutup kegiatan perdagangan di Boston sehingga Syarikat India Timur Inggeris telah berdepan dengan Protes "Jamuan Teh Boston".

Penjajah British pula bertindak balas kepada Akta-Akta paksaan dengan perbuatan tambahan bantahan, dan dengan mengadakan Kongres Benua Pertama, yang petisyen raja Inggeris untuk pemansuhan perbuatan dan rintangan diselaraskan penjajah kepada mereka.

Krisis bertambah buruk, dan Amerika dan Perang Revolusi Amerika pun bermula bertitik mula dari Peristiwa yang terjadi Boston beberapa selepas itu pada tahun 1775.Dan sejak meneliti kisah itu barulah aku mengerti apa yang tersirat di lubuk hati nurani Pak Samad.




Segala Penindasan dan ketidakadilan akan meruntun kepada kebangkitan penentangan dan pengulingan regim,itu adalah Fikrah manusia maka tiada sesiapa yang akan berjaya menafikannya.

Tiada ulasan: