Sabtu, 19 Februari 2011

Cerita Dari Teman:Bani Melayu,Maulud Nabi dan Keselebritian Pak Menteri



Honestly - Hari Maulidur Rasul atau Maulud Nabi ialah hari membongkang tidur.Aku rasa orang Bani Melayu je lebih-lebih mengalahkan tuan punya birthday.Aku kadang-kadang baca tweet - "Daku rindu padamu Ya Rasulullah" - come on,have you meet him before?Pernah mengeteh sambil sembang-sembang dengan dia.Pernah ke kau main bola sekali dengan dia?Pernah ke kau lepak dengan dia sekali?No right?Then mana datang rindu?Kau bukan hidup djaman dia pun.

Anyway - I don't believe in fake plastic pious based on your guilt after all these while.Ini sama macam kapitalis nak derma juta-juta kat mangsa kebuluran Afrika tapi dalam masa sama menindas kaum pekerja.Derma juta-juta kat mangsa gempa bumi last-last mangsa gempa bumi hanya dapat megi dan kain batik.Kalau best sikit dapatlah sardin.

So - aku mengaku - everytime sekolah aku buat perarakan Hari Maulidur Rasul - aku ponteng dan belasah tido.Pernah nama aku kena ambik dan kena denda - but I don't care.Bagi aku untuk mengingat Rasul bukan membawa sepanduk dan berarak sambil mengharapkan jamuan karipap dan air sirap di penghujung tengah hari - tapi menghayati falsafah commune Madinah serta pengagihan ekonomi dan politik antara Aus dan Khazraj,Muhajirin dan Ansar,Arab dan Yahudi(which in the end dorang halau gak).

Unlike Valentine's Day - which I really celebrate because it's celebration of love(despite being single still I celebrate it because I still got feeling - LOVE),aku tak menyambut Hari Maulidur Rasul.Di Saudi Arabia tempat TANAH TUMPAH DARAH RASULULLAH - they're not celebrating it.Not in Iran.Not in Yaman.Orang Melayu je nak celebrate.As for me - it's good to making some dough.Bulan ni aku agak sengkek - so kalau kerja hari cuti memang awesome.Hari Raya Aidilfitri pun aku belasah kerja inikan lagi Hari Maulidur Rasul.I'm only taking off Hari Pekerja - because I'm a worker.

So - masa pagi tadi nak sampai ke tempat kerja - a good friend called me.Dia adalah seorang kawan baik yang menumpangkan aku rumah semasa aku merempat kais tong sampah untuk makan tengah hari dulu.So he telling me a story about Maulud Nabi today.Sebagai kakitanganpehabetissikuleherperutbahu kerajaan,dia diwajibkan memakai baju Melayu,songkok berlencanakan 1Malaysia dan bersamping bagai.And then dia cakap lagi - the pinnacle of that event bila dif-dif terhormat - dari Agong ke tuan-tuan tanah ke ketua-ketua kampung semua datang.Semua orang jizzing in their pants and giggles excited bila muka-muka pak menteri ni sampai.

"Eeeeeeehhh...Datuk Seri Najib weeeeehhhh"
"Tu diaaaaa...Sultan Pahang..."
"Eh tu sultan negeri aku tu"
"Ehhhhhh isteri Hishamuddin Hussein cunnnn la weeehhh!"


FIRST BANI MELAYU,KAMON.THIS IS PROPHET MUHAMMAD BIRTHDAY.Yang korang sibuk nak eeehh Datuk ni,eeeehh sultan ni apahal?Kalau aku ada kat situ pasti aku jadi macam kawan aku "what the hell I'm doing here,I don't belong here".

First,bukan dorang yang majukan ekonomi negara.It's us.Workers.Kaum pekerja yang memburuh mengerah tenaga untuk ekonomi negara.We're the one should be proud with ourselves.Yang korang kagum dengan dorang sampai terpancut-pancut tu apahal?

And this is led me to the next question:who's more important?Nabi Muhammad or these bunch of people?Well kalau lu tanya aku yang tak menyambut Maulidur Rasul sebab aku takde pseudo pious feelings to cover my guilt ni,gua rasa Nabi Muhammad jauh lagi penting dari muka-muka ni.So,korang ni nak menyambut birthday siapa ni sebenarnya?

Jangan tanya aku,aku bersama jutaan lagi warga negara lain - Saudi Arabia,Iran,Yaman - dan lain-lain - tak menyambut hari ini.Hari macam ni aku anggap macam hari-hari cuti aku yang lain.Plus,gua tak rasa Nabi sendiri pun sambut birthday dia - so what make a fuss?

Dan sambut Maulidur Rasul - dari peringkat sekolah hingga peringkat persekutuan takkan escape dari labon dari geng songkok tinggi atau pak lebai mana yang buat budak kat belakang belasah tido atau main lastik-lastik.KAMON jujur dengan diri sendiri - jangan jadi pentipu dalam bahasa Twitter.Jadi pentipu lepas tu nak tunjuk terel agama ni tak kemana.

Oh by the way aku gembira people starts to revolt again in Iran.Ini make sure yang REVOLUSI ni bukan untuk geng orang tua - sama ada pakai neck tie atau serban atau beret tentera untuk hijack - tapi untuk anak muda.Dan anak muda yang cool adalah anak muda yang tarik selimut dan belasah tido dari berarak dari jalan ke jalan lepas tu dengar buta-buta temberang orang tua.

Member gua kerja kerajaan - kena pergi.Yeah - kerja kerajaan ni kau kena anggap ketua kampung ini macam Kim Jong Il

Tiada ulasan: